contact-us

לקבלת ייעוץ עם הצוות המקצועי

לקבלת ייעוץ עם הצוות המקצועי

    גורמי סיכון להתמכרות

    גורמי סיכון להתמכרות

    התמכרות הינה סוגיה מורכבת ורבת פנים שיכולה לנבוע ממגוון גורמים, כולל גורמים ביולוגיים, סביבתיים ופסיכולוגיים. במאמר זה נחקור כמה מהגורמים הנפוצים ביותר להתמכרות, יחד עם מקורות התומכים בכל אחד מהגורמים הללו.

    1. גנטיקה- אחד מגורמי הסיכון המשמעותיים ביותר להתמכרות הוא גנטיקה. על פי המכון הלאומי לשימוש בסמים (NIDA), גנטיקה יכולה להוות עד 60% מהסיכון של אדם לפתח התמכרות. הסיבה לכך היא ששינויים גנטיים מסוימים יכולים להשפיע על האופן שבו מוחו של אדם מגיב לסמים או לאלכוהול, מה שהופך אותו לפגיע יותר להתמכרות.
    2. גורמים סביבתיים- כגון חשיפה לסמים או לאלכוהול, יכולים גם הם להגביר את הסיכון להתמכרות. לדוגמה, אנשים שגדלים במשקי בית שבהם שימוש בסמים הוא נפוץ עשויים להיות בסיכון גבוה יותר לפתח התמכרות מאוחר יותר בחיים. באופן דומה, אנשים שיש להם גישה קלה לסמים או לאלכוהול עשויים להיות בסיכון גבוה יותר לפתח התמכרות.
    3. מצבים נפשיים- מצבים נפשיים, כגון חרדה או דיכאון, יכולים להגביר את הסיכון להתמכרות. הסיבה לכך היא שאנשים עשויים להשתמש בסמים או באלכוהול כדרך להתמודד עם הסימפטומים שלהם. בנוסף, שימוש בסמים עלול להחמיר מצבים בסיסיים של בריאות הנפש, ולהוביל למעגל קסמים של התמכרות ובעיות נפשיות.
    4. גורמים התפתחותיים- יכולים גם להגביר את הסיכון להתמכרות. לדוגמה, אנשים שמתחילים להשתמש בסמים או באלכוהול בגיל צעיר עשויים להיות בסיכון גבוה יותר לפתח התמכרות בהמשך החיים. באופן דומה, אנשים שחווים טראומה או חוויות ילדות שליליות (ACEs) עשויים להיות פגיעים יותר להתמכרות.
    5. גורמים חברתיים- יכולים גם להגביר את הסיכון להתמכרות. לדוגמה, אנשים שקבוצת השווים שלה משתמשת בסמים עשויים להיות בסיכון גבוה יותר לפתח התמכרות בעצמם. באופן דומה, אנשים שיש להם מחסור בתמיכה חברתית או שמרגישים מנותקים מהקהילה שלהם עשויים להיות פגיעים יותר להתמכרות.

    לקבלת ייעוץ עם הצוות המקצועי

    לקבלת ייעוץ עם הצוות המקצועי

      למאמרים נוספים

      post-image
      הפרעת קשב והימורים

      הפרעת קשב והימורים: קשר מסוכן הפרעת קשב (ADHD) היא הפרעה נפוצה הגורמת לקשיי ריכוז, היפראקטיביות וחוסר...

      המשך קריאה
      post-image
      הפרעת קשב וריכוז והתמכרות

      הפרעת קשב וריכוז והתמכרות הפרעת קשב וריכוז והתמכרות הן שתי הפרעות נפוצות ומורכבות שנמצא כי קיים...

      המשך קריאה
      post-image
      גישות לטיפול בהתמכרות לסמים - השוואה בין מרכזי גמילה פתוחים וסגורים

      מבוא התמכרות לסמים מהווה אתגר חברתי ובריאותי מורכב, הדורש התערבות טיפולית מקצועית ורב-מערכתית. קיימות שיטות טיפול...

      המשך קריאה