contact-us

לקבלת ייעוץ עם הצוות המקצועי

לקבלת ייעוץ עם הצוות המקצועי

    הפרעת קשב וריכוז והתמכרות

    הפרעת קשב וריכוז והתמכרות

    הפרעת קשב וריכוז והתמכרות

    הפרעת קשב וריכוז והתמכרות הן שתי הפרעות נפוצות ומורכבות שנמצא כי קיים קשר ביניהן. הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה נוירולוגית המתבטאת באימפולסיביות ויתר-פעילות.
    התמכרות, לעומת זאת, היא הפרעה התנהגותית הגורמת לצורך בלתי נשלט במוצר או בפעילות כלשהי, כמו סמים, אלכוהול או הימורים. למרות שמדובר בהפרעות שונות, קיימות דרכים רבות שבהן הן משפיעות זו על זו.

    הקשר בין ADHD לבין התמכרות, מחקרים רבים הראו כי יש שכיחות גבוהה יותר של התמכרויות בקרב אנשים עם ADHD בהשוואה לאוכלוסייה הכללית. הסיבות לקשר זה הן מגוונות:

    אימפולסיביות – מאפיין מרכזי בהפרעת קשב וריכוז הוא אימפולסיביות, שפירושה קושי בוויסות דחפים ובמחשבה לטווח ארוך לפני פעולה. כך, אנשים עם ADHD עלולים להיכנס למצבים מסוכנים או מזיקים מבלי לחשוב על ההשלכות.
    חיפוש אחר גירויים – אנשים עם ADHD נוטים לחפש גירויים חזקים כדי לספק את צרכי הגירוי שלהם. חוסר יכולת לספק זאת בדרכים חיוביות עלול לגרום לחיפוש אחר גירויים באמצעות סמים, אלכוהול או התנהגויות אחרות הגורמות להתמכרות.

    מנגנוני חיזוק – מוח של אנשים עם ADHD עשוי להראות תגובה מוגברת למנגנוני חיזוק, כמו דופמין המופרש בעת שימוש בסמים או התנהגויות אחרות הגורמות להתמכרות. תגובה חזקה זו עלולה לתרום לפיתוח התמכרות.
    בריאות הנפש של אנשים עם ADHD עשויה להיות פחות יציבה כתוצאה מלקויות בויסות העצמי. לקויות אלה עלולות להוביל לשימוש באסטרטגיות לא יעילות להתמודדות עם קשיים נפשיים, כמו שימוש בסמים או התנהגויות אחרות הגורמות להתמכרות.

    צוות מומחים המטפלים באופן מקצועי ותומך

     

    השלכות והתערבויות

    המחיר האישי, החברתי והכלכלי של ההשפעה ההדדית בין ADHD לבין התמכרות הוא גבוה. יש חשיבות רבה בזיהוי מוקדם ובטיפול הוליסטי בשתי ההפרעות במקביל. טיפול תרופתי, טיפול התנהגותי-קוגניטיבי, וטיפולים תומכים נוספים עשויים לסייע במניעה וטיפול בהתמכרויות בקרב אנשים עם ADHD.
    הפרעת קשב וריכוז והתמכרות הן שתי הפרעות שונות אך קשורות זו לזו באופנים מורכבים. הבנה של הקשרים והגורמים המשותפים חשובה לטיפול יעיל ומקיף.

    לקבלת ייעוץ עם הצוות המקצועי

    לקבלת ייעוץ עם הצוות המקצועי

      למאמרים נוספים

      post-image
      הפרעת קשב והימורים

      הפרעת קשב והימורים: קשר מסוכן הפרעת קשב (ADHD) היא הפרעה נפוצה הגורמת לקשיי ריכוז, היפראקטיביות וחוסר...

      המשך קריאה
      post-image
      גישות לטיפול בהתמכרות לסמים - השוואה בין מרכזי גמילה פתוחים וסגורים

      מבוא התמכרות לסמים מהווה אתגר חברתי ובריאותי מורכב, הדורש התערבות טיפולית מקצועית ורב-מערכתית. קיימות שיטות טיפול...

      המשך קריאה
      post-image
      מרכז גמילה פתוח מול מרכז גמילה סגור

      מרכזי גמילה מסמים ואלכוהול מהווים מקום מפלט ותמיכה לאנשים המתמודדים עם התמכרויות. קיימים שני סוגים...

      המשך קריאה