contact-us

לקבלת ייעוץ עם הצוות המקצועי

לקבלת ייעוץ עם הצוות המקצועי

    מרכז להפרעות אכילה

    מרכז להפרעות אכילה

    במכון הרמוניה רואים בהפרעות אכילה על סוגיהן שימוש לרעה באוכל בניסיון להשיג תחושת "שליטה". בבסיס ההפרעה קיימת חרדה איומה מהתפרקות ואובדן שליטה, הנובעת מאירוע טראומתי בודד או מרצף מתמשך של אירועים בהם נחוותה תחושה של אי-שליטה מתמשך וחוסר ישע.

    החרדה מהתפרקות ואובדן שליטה מובילה לצורך להיות ב"שליטה" תמידית, בין אם בהרעבה עצמית, או בין אם באכילה כפייתית. מטופלים מעידים כי בילדותם ובבגרותם הם חשו כ"כ מעט שליטה על המתרחש עד שהגיעו למצב בו השליטה היחידה שהייתה להם היא במה הם הכניסו\לא הכניסו לגופם.

    אנו מאמינים כי במקרים בהם המטופל סובל מהתנהגות כפייתית, או אובססיבית, אין צורך ואף תהיה זאת טעות לתקוף את ההפרעה באופן ישיר. תחילה אנו עובדים על יצירת קשר ואמון, ובנית תחליף תמיכתי שיכול להוות חלופה נאותה לנחמה שהמטופל מוצא באוכל, בהיטהרות, או בהינזרות, עד שהמטופל מחליט בתמיכתנו שהוא אינו זקוק עוד להתנהגות זו כי יש לו די כוחות ומשאבים להתמודד בדרך אחרת עם תחושות של חרדה, פחד ואובדן.

    בעזרת תכנית 12 הצעדים ככלי להחלמה, המטופל לומד להתמודד עם המחשבה האובססיבית וההתנהגות הכפייתית, להשיג את השינוי ולתחזק אותו. האמצעים להתערבות טיפולית כוללים: טיפול פרטני, טיפול במרכז יום, טיפול פסיכיאטרי, וליווי צמוד, או אשפוז ביתי במקרי הצורך.

    מרכז להפרעות אכילה

    סוגי הפרעות אכילה

    אנורקסיה נרבוזה

    הפרעת אכילה שעלולה לסכן חיים. היא תופיע לרוב אצל בני נוער, אם כי יכולה להופיע אצל ילדים ומבוגרים כאחד. אחד המאפיינים הבולטים בהפרעת אכילה זו היא ירידה מכוונת ויזומה במשקל, הרעבה עצמית, איימה מעליה במשקל והפרעה בדימוי גוף. תוצאות של הפרעה זו הן חמורות, הן מבחינה רפואית והן מבחינה נפשית. מבחינה רפואית: תת-תזונה, הפסקת המחזור החודשי, בעיות התפתחות, ובמקרים קשים גם מוות. מבחינה נפשית: שינויים במצב הרוח שעלול להחמיר לדיכאון קליני, הפרעות שינה והתנהגות כפייתית ואובססיבית.

    אנורקסיה של הספורטאים

    קבוצה הנמצאת בסיכון גבוה לפתח אנורקסיה היא קבוצת הספורטאים. בספרות המחקרית לא קיים חומר רב על התופעה.

    בולימיה נרבוזה

    הבולימיה נרבוזה מאופיינת בהתקפי אכילה חסרי רסן, שלאחריהם מגיעה ה"היטהרות"- התרוקנות שאינה בדרך טבעית דהיינו, הקאה, שימוש בחומרים משלשלים, חוקן, ופעילות ספורטיבית קיצונית. אלו הסובלים מבולימיה לא יחדלו מלאכול עד שיחושו בחילה או כאב, שאינם מאפשרים לאוכל יותר. הפרעה זו בדרך כלל לא ניכרת מבחינה חיצונית מכיוון שאלו הסובלים ממנה נמצאים לרוב במשקל תקין, ורבים מצליחים לתחזק תפקוד חברתי ומקצועי בצורה תקינה יחסית. מאפיין של שליטה מאד דומיננטי בהפרעה זו, השליטה מתבטא הן בצורך לשלוט על משקל הגוף, והן בצורת ועיתוי ההיטהרות. חלק מהאנשים הסובלים מהפרעה זו נוטים ליזום צומות בהם הם מרעיבים את עצמם.

    בולימיה נרבוזה מופיעה לרוב בתקופת ההתבגרות הצעירה. מהלך זה עלול להפוך לכרוני, תוך כדי תקופת של הפוגה, ותקופת של החמרה. הנזקים שעלולים להיגרם: צהבת בשיניים, כאבי בטן כרוניים, נזק לכליות ולקיבה. שיעור התמותה מבולימיה נרבוזה מעורך ב2 אחוזים בשנה.

    אכילה כפייתית \ אימפולסיבית \ בולמוסי אכילה

    בדומה לבולימיה נרבוזה, אכילה כפייתית גם היא מאופיינת בהתקפי אכילה חסרי רסן. התקפי אכילה אלו לרוב לא ייפסקו עד שהאדם יחוש כי כאב או בחילה שלא יאפשרו לא להכניס עוד אוכל לגופו. בשונה מבולימיה נרבוזה, שם לאחר התקף אכילה מתקיים טקס היטהרות, בהפרעת אכילה זו אין מאפיין של התרוקנות.

    אנשים הסובלים מהפרעה זו לרוב ימצאו מעל טווח המשל התקין, וחלקם אף יסבול מהשמנת יתר, שהרופאה רואה בה מצב רפואי, ולא הפרעה נפשית. ההפרעה מתחילה לרוב בגיל הנערות או הבגרות המוקדמת אך לעיתים מופיעה גם אצל בוגרים. אנשים הסובלים מהפרעה זו לרוב יחפשו מענה ריגשי בגיל מבוגר יותר מאשר אנשים הסובלים מאנורקסיה או בולימיה. ההפרעה עלולה לגרום למגוון השכלות הקשורות לעודף משקל- השמנת יתר אשר השלכותיה חמורות.

    תסמונת האכילה הלילית Night Eating Syndrome

    אלו הסובלים מתסמונת זו חווים אפיזודת של התקפי אכילה ליליים. האכילה לא מתרחשת תוך שהאדם ישן. האכילה הינה מודעת והאדם יכול להיזכר בה כשמתעורר. על אף שהתקפי אכילה אלו יכולים להתרחש על רקע של הפרעות שינה, היא אינה נחשבת הפרעת שינה, אף שבכוחה לפגוע משמעותית באיכות השינה. מקורות שונים מצביעים על גורמים של חרדה ודיכאון כמקור להפרעה, אך עדיין אין די מידע על מהלכה של ההפרעה והגורמים.

    הפערת טיהור

    המאפיין העיקרי של הפרעה זו הוא ה"היטהרות"- התנהגות חזרתית של הקאות יזומות, נטילת חומרים משלשלים, פעילות ספורטיבית קיצונית וכדומה. בשונה מבולימיה נרבוזה לאלו הסובלים הפרעת טיהור אין התקפי אכילה, אך בדומה לבולימיה ישנו צריך מתמיד לשלוט במשקל הגוף.

    לקריאה נוספת: https://hacheret.com/treatment/הפרעות-אכילה-והתמכרות/

    לקבלת ייעוץ עם הצוות המקצועי

    לקבלת ייעוץ עם הצוות המקצועי

      לשירותים נוספים

      טיפול בהפרעות אכילה פרטי

      הפרעות אכילה הן לא תופעה חדשה ומדובר על אירוע אדיר מימדים, אשר מקבל ביטוי בחיים של אינספור צעירים וצעירות, בישראל ובעולם כולו. הפרעת אכילה, היא כמו הניסיון של המטופל או המטופלת, להשיג כמו 'שליטה' על החיים שלהם ועל האופן בו הגוף ייראה. לאורך הדרך, אנחנו עלולים לראות אירועים חריגים, בהם הפרעת האכילה יכולה להוביל לפגיעה בחיי אדם ממש. טיפול בהפרעות אכילה הוא תהליך ארוך. במהלכו אנחנו עובדים גם עם המטופלת או המטופל וכמובן, עם הסביבה המקיפה אותם. כך, בליווי צמוד והקשבה, אפשר ליצור מערכת תומכת, כדי להצליח ולהביא להחלמה.

      האם הטיפול דורש אשפוז או שיש מקום לטיפול בבית?

      ראשית, אנחנו רוצים להגיד ברגישות, כל מקרה לגופו. בכל מקרה אנחנו צריכים לקחת בחשבון את המשתנים המיוחדים של מבנה האישיות של המטופל או המטופלת וכמובן, את התפקיד של בני המשפחה והסביבה הקרובה בתוך המרחב האישי של המטופלים. לאורך הטיפול, נדרוש מהמטופלות והמטופלים להתחייב לתהליך. להגיע לקבלת ליווי ותמיכה בכל יום, על מנת שנוכל לעזור ביצירה של דפוסי חשיבה ופעולה חדשים. הפרעות אכילה הן לא תמיד משהו שאפשר 'לשלוט בו'. בניגוד למה שניתן לחשוב, כאילו הכל תלוי בהחלטה של המטופלת, חשוב להגיד כי מדובר על התפתחות של כמו התמכרות לכל דבר. התלות של המטופל או המטופלת, בניסיון לשלוט על הגוף, יכול להוביל אותם לעשות מעשים שלא היו בוחרים לעשות, בדיעה צלולה. רק חמלה, רגישות ושימוש בכלים טיפוליים ,יכול לעשות משהו ולשנות את המצב.

      אנחנו רוצים לבקש מכם לסמוך עלינו

      מכון 'הרמוניה' מלווה תהליכים של מכורים והסובלים מהפרעות אכילה, לאורך שנים. אנחנו יכולים להגיד בפה מלא כי חלק מהעבודה נוגעת לבניה של בסיס איתן ויציב, ליצירה של אמון בנינו ובין המטופלים. זה לא תמיד יהיה קל אבל אנחנו צריכים אתכם, בני המשפחה והקרובים, ביחד איתנו. מצידנו, אתם מקבלים הבטחה כי נעשה את כל מה שאפשר, על מנת שנוכל להוביל לשינוי של מציאות החיים אצל המטופלת או המטופל. מהצד שלכם, אנחנו מבקשים לקבל התחייבות לתהליך בניסיון להוביל להחלמה מלאה.

      יש לנו רק את אפשרות אחת, להאמין בטוב

      כשמביטים על המצב כעת, אפשר להניח כי הוא לא מזהיר. אבל האמת היא שרק עם אופטימיות, אפשר לגרש את החושך. כאמור, זה לא תמיד קל או פשוט, אבל מה עוד אפשר לעשות? דברו איתנו היום ונתחיל ביחד.

      מרכז להפרעות אכילה

      מרכז להפרעות אכילה הוא מרחב לא שיפוטי המבוסס על שיטות טיפול מוכחות, בניסיון ליצור מעטפת תומכת בשביל להביא לתהליך החלמה. העבודה כוללת מפגשים פרטניים וקבוצתיים, הכל, במטרה לעודד את המטופל והמטופלת, לתרגל דפוסי פעולה חדשים, כדי שבסוף התהליך, הם יוכלו להרגיש טוב יותר. הפרעת אכילה היא לא עניין זניח, אנחנו מדברים על מחלה מסוכנת אשר עלולה להוביל לפגיעה בחיי אדם. אם אתם רוצים לשנות את המציאות הקיימת, לא תוכלו לעשות זאת בלי ליווי ותמיכה של אנשי מקצוע מעולים. אנחנו כאן בדיוק לשם כך.

      מאיפה מתחילים בכלל את התהליך?

      מכון 'הרמוניה' מאמין בגישה ההוליסטית, זו שרואה במטופלת חלק ממכלול שלם. אי אפשר לטפל בהפרעת אכילה בלי להכניס את בני המשפחה לתמונה ובלי לכלול את הצוות החינוכי, במידה ומדובר על מטופלת בגיל תיכון, כחלק מהתהליך. בתוך מרכז להפרעות אכילה, אנחנו עובדים עם המטופלת ומנסים להבין, מה היו הגורמים שהובילו להתפתחות ההפרעה והאם יש לנו כלים אחרים להתמודד איתם. הפרעת אכילה, היא בדרך כלל, הניסיון של המטופלת לשלוט על הגוף שלה. במהלך הטיפול, אנחנו מנסים להרפות את האחיזה ההדוקה הזו ולמצוא דרך אחרת להביט על המצב. חשוב לנו להדגיש כי כל תהליך נראה אחרת ולכן, אנחנו תמיד נתאים את הטיפול, באופן פרטני, למטופל או המטופלת ולעולם לא נתחיל בעבודה, בלי לשתף את ההורים ואת המטופלת עצמה.

      המטרה היא לעזור להחלמה ולמנוע התפרצות מחודשת

      הפרעת אכילה היא מחלה לכל דבר ועניין. לכן, זה לא מספיק לטפל בבעיה כעת, אלא, עלינו לצייד את המטופלת בכלים שיאפשרו לה לנצח את הנגיף, גם בחיים שלאחר מכן. מרכז להפרעת אכילה הוא כמו בית חדש, עבור המטופלת. ההבטחה שלנו היא שתמיד נעמוד לצידה של המטופלת, גם בימים חשוכים, אשר יגיעו בהמשך. הרי בסופו של יום, רק הניצחונות הקטנים, בכל יום מחדש, יאפשרו ריפוי אמיתי ועמוק וכזה שההשפעה שלו תהיה משהו שנשאר תמיד.

      אי אפשר להתמהמה, צריך לפעול

      גם אם הסיטואציה רגישה, אנחנו מפצירים בכם לפנות לקבלת ליווי. בתור מי שנמצאים בתוך הסיטואציה, לא תמיד יש לכם את הכלים להבין עד כמה חמור המצב, מה בדיוק קורה לבת שלכם והאם יש דרכים למצוא פתרון. מלבד זאת, בשביל להצליח בטיפול, חשוב שנקבל את המידע המלא, בשביל שנוכל להתחיל לעבוד. אל תישארו עם זה לבד, דברו איתנו.