contact-us

לקבלת ייעוץ עם הצוות המקצועי

לקבלת ייעוץ עם הצוות המקצועי

    גמילה מפורנו וממין

    גמילה מפורנו וממין

    גמילה מפורנו

    רקע

    התמכרות לפורנו ולמין הינה התמכרות המתבטאת בדחף מוגבר ומופרז לסקס, אוננות וכדומה. ההתמכרות יכולה לבוא לידי ביטוי באופן ממשי (סקס, זנות, בגידות, וכדומה), או לחלופין יכולה לבוא לידי ביטוי בעולם הפנימי (פנטזיה, אוננות וכדומה).

    אין אוכלוסייה מסוימת שבסיכון מוגבר ללקות בהתמכרות זו, אם כי ההתמכרות שכיחה יותר בקרב גברים. אצל רבים מהמכורים למין ההתמכרות מתבטאת בעיקר בשימוש כפייתי בפורנוגרפיה, אוננות, וביחסי מין בתשלום. ההשלכות של התמכרות זו הן פגיעה אנושה בשגרת חיי האדם, בתפקודו ובסביבתו.

    ההתמכרות למין היא אחת מההתמכרויות המורכבות ביותר לטיפול. מורכבות ראשונה נוגעת  לכפייתיות החזקה שקיימת בהתמכרות למין. מהרגע שעולה רצון ועד לרגע המימוש והפורקן, העוצמה של הדחף עצומה וקשה לוויסות. מורכבות נוספת קשורה לבושה והאשמה שהתמכרות למין טומנת בחובה- רבים נמנעים לבקש עזרה. גם אלו שצלחו את מחסום הבושה והאשמה ופונים לטיפול- שברובו מבוסס על טיפול קבוצתי; הם חוששים להיחשף מול מטופלים אחרים, ולהיתרם מיתרונות הטיפול הקבוצתי. מורכבות נוספת נוגעת בבלבול בנוגע ל"מיניות"- קיים בלבול עמוק מאד בין מיניות בריאה ויוצרת, לבין "מיניות" שכל מטרתה היא וויסות וזו הרסנית ומתישה.

    אבחון ההתמכרות למין אינו אחיד ואין לגביו הסכמה, עם זאת ישנם מספר קריטריונים המאפיינים את ההפרעה:

    1. כפייתיות בנוגע לדחף המיני- עיסוק מוגזם במין
    2. פגיעה במערכות חייו של האדם: עבודה, יחסים משמעותיים, תחביבים
    3. ריכוז עצמי- פגיעה באחרים
    4. מצוקה ריגשית: אשמה, חוסר שליטה וייאוש

    במכון הרמוניה אנחנו רואים את ההתמכרות ככלי לריפוי עצמי שלרגעים מסוימים נתן הפוגה מהקושי אך במקביל החריף את הבעיה והעצים אותה. באמצעות תהליך שמתחיל בהימנעות מהתנהגויות מזיקות, אנו חושפים את הבעיה הראשונית, את תהומות הלב שלא קיבלו מענה, ומתמקדים בהם. בהדרגה התשוקה לחומרים או התנהגויות הופכת שולית, ואת מקומה תופסת מוטיבציה לחיים אחרים, מלאי יצירה, מימוש ומשמעות.

    דרכי הטיפול שאנו מציעים בהתמקדות לגמילה מפורנו וממין מורכבות ממגוון מענים ומותאמת לכל מטופל בהתאם למצב תפקודו וחומרת מצבו:

    אנו ממליצים לאחר שלב הגמילה הפיזית על תהליך טיפול פרטני\קבוצתי ו\או מרכז יום בהתאם לצרכי המטופל ותפקודו. הצלחת הגמילה תלויה באופן בו נעניק טיפול מותאם לצרכי המטופל ולמצבו הנפשי

     

    סוגיות נוספות בהתמכרות למין

    התמכרות למין – גורמי סיכון

    כמו התמכרויות אחרות, לא כל אדם מועד להתמכר למין. ברבים מהמקרים הרקע להתמכרות טמון בהזנחה והתעללות בילדות כאשר הפנטזיה והאוננות היוו כלי לוויסות עצמי ולהרגעה. מכורים למין הם אנשים חשוכי חום ואהבה, שמחפשים להיות משמעותיים עבור עצמם ואחרים, אך אינם יכולים לחוש אהבה בדרכים המקובלות.

    ישראל

    התמכרות למין בישראל מודחקת ואינה זוכה לטיפול ראוי, בדומה לארצות נוספות להן רקע דתי\מסורתי. התמכרות למין נפוצה והמכורים צמאים לפתרון. בהיעדר פתרון המכורים מנסים לטפל בבעייתם בעצמם, בצורה קיצונית ונמנעת, מבלי לרדת אל שורש הבעיה.

    התמכרות למין – החפצה

    התמכרות למין, בדומה להתמכרויות אחרות, ההתנהגות מהווה סכנה הרסנית לא רק למכור עצמו אלא גם לאחרים. המכורים רואים אחרים כאובייקטים מיניים, מחפצים מינית, פוגעים ריגשית, מפיצים מחלות מין, ובמקרים קיצונים פוגעים מינית, מטרידים ואונסים.

    התמכרות לפורנו

    התמכרות זו עלולה להישמע כהתמכרות זניחה בפועל היא כלל אינה זניחה, והיא מאופיינת עם אותם תסמינים כמו של התמכרויות אחרות: הסתגלות ותלות פיזית בדומה לחומרים פסיכו-אקטייבים.

    תסמינים להתמכרות לפורנו

    • עיסוק אובססיבי בפורנוגרפיה
    • איבוד שליטה על הרגלי הצפייה
    • השלכות על מרחב החיים- קשיים בעבודה, בית ספר, זוגיות וכדומה
    • השלכות רגשיות- בושה, אשמה, חרדה, דיכאון, בידוד, קשיים בתפקוד המיני, צמצום תחומי עניין

    חשוב לציין כי הצפייה עצמה, או הרצון לצפות אינם אינדיקטור להתמכרות. התמכרות לפורנו מתארת מצב בו בהדרגה תחומי העניין מצטמצמים בהדרגה לכדי עיסוק אובססיבי בצפייה, או ברצון ובתשוקה לכך.

    בהרבה מהמקרים, בהדרגה, חלה הזנחה רבתית של חיי המשפחה והעבודה, וחיי החברה. הצפייה הופכת אט אט למרכז החיים, ואינה משאירה די מקום לדברים נוספים. ישנם מצבים בהם יכולת האיפוק הופכת לדלה עד כי האין די יכולת לחזי והם צופים בפורנו במקומות ציבורים (עבודה, המתנה בתור, נסיעה בתחבורה ציבורית וכדומה).

    התמכרות לתכנים פורנוגרפיים ואוננות מסכנת מאד את נפשו של האדם. בדידות, אשמה, ובושה המחלחלים אל חייו אוכלים את שיגרת חייו.

    תופעות נלוות להתמכרות לפרונו כוללים: התקפי חרדה, דיכאונות, התבודדות חברתית, משבר אמון, דוחק כלכלי, ועוד.

    גמילה מפורנו וממין

    הטיפול בהתמכרות למין ולפורנוגרפיה דומה לשאר ההתמכרויות אך מורכבת יותר כי נוסף לה גם עניין הבושה והתכחשות החברה להתמכרות זו. במכון הרמוניה אנו מציעים מגוון טיפולים:

    • מרכז יום
    • טיפוליים פרטניים
    • טיפולים זוגיים
    • קבוצות טיפוליות

    חשוב לזכור כי מתחת להתמכרות, יושבת חרדה גדולה, לפיכך חשוב לא לכפות את הגמילה מפורנו או מאוננות, מכיוון שזו רק מחמירה את הבעיה ועלולה לייאש את האדם. ההתמכרות היא רק סימפטום, שמתחתיה יושבת מצוקה רגשית שצריכה לקבל מענה, וחשוב לערוך את הטיפול עם אחריות ובקרה.

     

    לקבלת ייעוץ עם הצוות המקצועי

    לקבלת ייעוץ עם הצוות המקצועי

      לשירותים נוספים

      התמכרות לפורנו היא בעיה מודרנית ומורכבת שפוגעת בכמה תחומים של חיי האדם, ומשפיעה על היחסים האישיים, החברתיים והרגשיים של האדם המתמכר. כל תחילת תהליך התמכרות לפורנוגרפיה נראית להיות נוראית ונכונה והסיכוי להתמכרות גבוהה מאוד. התמכרות לפורנו יכולה לקרות לאנשים מכל מין, גיל ורקע חברתי.

      הפורנוגרפיה היום נגישה במיוחד בזכות האינטרנט והטכנולוגיה המתקדמת, והיא זמינה בקלות בצורתה הכתובה, הווידאו והתמונות. חוויית הצפייה בפורנוגרפיה יכולה לגרום לחרדה, לבדידות ולהתמודדות עם רגשות של אשמה וכעס. לאור ההתמכרות, האדם יכול להיות פחות פוקד ומתמודד עם בעיות חיי היומיום והכריעה ולהתעסק בפורנוגרפיה במקום. עם הזמן, הפורנוגרפיה יכולה לקחת פחות אינטימיות ולהשפיע על היכולת של האדם להתחבר לאנשים אחרים ברמה הרגשית והמינית.

      התמכרות לפורנו כוללת צורך חוזר וחזר בצפייה בתוכן פורנוגרפי בליווי תחושה של חוסר איפוק ושליטה. התמכרות לפורנו היא סוג של התמכרות סקסואלית ויכולה להשפיע בקשה על חיי האדם והיחסים שלו. ההתמכרות לפורנו כמו כל התמכרות אחרת מעניקה בתחילתה יתרונות שמהווים טיפול עצמי (בהיעדר טיפול ראוי) ולכן מקשים על השחרור מהתלות:

      1. שחרור כימי במערכת העצבים- כשאדם צופה בפורנוגרפיה יש שחרור של הורמונים כימיים כמו דופמין ואוקסיטוצין במערכת העצבים, שמעניקים תחושת זיכרון וגירוי חיובי.
      2. הפחתת סטרס: לחלק מהאנשים, הפורנוגרפיה יכולה להפחית רמות של סטרס ולהעלות את החיוביות הכללית בזמן הצפייה.
      3. חוויית רווח: בכמה מקרים, התמכרות לפורנו יכולה להביא לחוויית רווח רגשית קצרת טווח כאשר האדם מרגיש משוחרר ומרוגש לאחר הצפייה.

      עם זאת, לאורך הזמן וככל שההתמכרות מעמיקה ניתן לראות כי:

      1. התמכרות פסיכולוגית: התמכרות לפורנו יכולה ליצור תלות ותלות פסיכולוגית בתוכן פורנוגרפי, ולגרום לבעיות בחיי האדם וביחסיו עם אחרים.
      2. נפילה בביטחון עצמי: בקרב אנשים רבים, התמכרות לפורנו עשויה לגרום לנפילה בביטחון עצמי ולחשש מהעצמי ומהיכולת המינית שלהם.
      3. יחסי מין בעייתיים: התמכרות לפורנו עשויה להשפיע על יחסי המין של האדם וליצור קושי בהתמקדות בפרטנר ובחוויות המיניות האמיתיות.
      4. זמן ואנרגיה: הפרק בו אדם מבלה בצפייה בפורנוגרפיה עשוי לקחת זמן רב ולגרום לאנרגיה נמוכה מול פעילויות חיוניות אחרות.

      כדי להתמודד עם התמכרות לפורנוגרפיה ולנצל את היתרונות ולהפחית את החסרונות, חשוב לפנות למומחה בתחום הטיפול המיני והפסיכולוגי. ההתמקדות בחיים תקינים, ביחסי מין בריאים ובבניית ביטחון עצמי יכולים להוות חלק מהתהליך האישי להתחיל להתגבר על התמכרות לפורנו

      הגמילה מפורנו היא תהליך מאתגר, אך אפשרי להשיגה. הנה כמה דרכים שיכולות לעזור בתהליך הגמילה מפורנו:

      1. הכרה והתרעננות: התחלת התהליך מתחילה בהבנה כי יש בעיה וברצון לשנות את ההתנהגות. הכרה בצורך לשנות יכולה לשמש מעין מניע להתמיד בתהליך.
      2. סימוכין על תמיכה מקצועית: פסיכולוג או מומחה בטיפול בהתמכרות יכול לספק כלים ואסטרטגיות פסיכולוגיות כדי להתמודד עם התמכרות לפורנו.
      3. מעקב ורישום: רישום כמה פעמים אתה משתמש בפורנו ובאילו תנאים אולי יכול לעזור לך לזהות את הדפיקות ולהתמודד עם המערכת.
      4. שימוש בסיסיות: הסרת גישה לפורנו בדרך פשוטה, כמו שימוש בתוכנות פילטר כדי למנוע גישה לאתרים מסוימים.
      5. שמירה על מבנה יומי: תכנון למראה את היום על ידי מילוי הזמן בפעילויות ועשייה שונות יכולה לסייע למנוע התקררות לפורנו.
      6. קבוצות תמיכה: השתתפות בקבוצות תמיכה לאנשים שנמצאים בתהליך דומה יכולה להיות מאוד מועילה. בקבוצות ניתן לשתף נסיונות, לקבל תמיכה רגשית ולשטר אמפתיה.
      7. הבנת טריגרים: נסה לזהות את המצבים, הרגשות או הרעיונות שגורמים לך לחפש פורנו ונסה לפתור את הבעיה מקורית.
      8. קיפוח לתמיכה חברתית: תגלוש תמיכה מחברים או ממשפחה. הם עשויים להיות מbronות חשובות ולהעניק לך תחושה של עשייה חיובית.
      9. שליטה אישית: הבנת תחושות של רצון להשתמש בפורנו והיכולת לשלוט בכאלה רגעים יכולות להסייע למנוע השימוש היומי.
      10. התנהגות בריאה: נסה לחפש פעילויות אחרות שתורמות לרווחתך הפיזית והרגשית. הספרים, הספורט, האמנות והחברה יכולים להיות דרכים מגוונות להשקיע את הזמן והאנרגיה שלך.

      זכות לזכות התמודדות נכונה בגמילה מפורנו תכולה בעיקר במבנה של התמיכה הנדרשת, בכימיה האישית, וביציבות למען השינוי. חשוב לזכות לתמיכה ממקצוענים מיומנים ולהיות מוכן להתמודד עם האתגרים שיכולים להתעורר במהלך התהליך

      סיבות להתמכרות לפורנו

      ההתמכרות לפורנו היא בעיה נפוצה ורציונלית שמשפיעה על אנשים מגוונים בכל הגילאים ומגדרים. ישנם מספר סיבות שעשויות להביא אנשים להתמכר לפורנוגרפיה:

      1. גיל צעיר: רבים מתחילים לצפות בפורנו בגיל צעיר יחסית, כשהם עדיין בתקופה שבה הסקסואליות הוא חלק מתפקיד ההתבגרות. זה יכול לגרום להתמכרות מוקדמת לתוכן מיני מאוחר יותר.
      2. גישה קלה ונגישה: בעידן האינטרנט, פורנוגרפיה זמינה בקלות ובנגישות מרבית. זה הופך את הפורנו לנגיעה בקלות ויכול לגרום לגבירת התמכרות אליו.
      3. רגשות והתמודדות עם מאבקים רגשיים: פורנו עשוי להיות מנוגד לרגשות של חוסר ביטחון, חוסר אושר או כאב רגשי. אנשים מחפשים בו תחושות של נישואין רגשיים או פשוט המצאת פנאי מרגעי הלחץ והקשיים הרגשיים.
      4. רגשות של בדידות וחוסר קשרים חברתיים: פורנו עשוי למצוא חשיבות בחיי החברה ולתת לאנשים תחושה של קשר חברתי, גם אם הוא מדובר בתחושה זמנית ומומנת.
      5. השוואה לאחרים: השוואה לחיים או לסטנדרטים מיניים שונים בצורה שמופיעה בפורנו עשויה ליצור תחושת חוסר, וכדי להתמודד עם זה, אנשים עשויים לפנות לפורנו כדי להרגיש מיטבי יחסית.
      6. הרגשה של שליטה והתחברות: הפורנו מציע חוויות של שליטה והתחברות עצמית במקום ההתנהגות מינית פיזית. זה יכול להיות מרתק ולהביא אנשים להתמכר בצורה מתמידית.
      7. התמודדות עם לחצים וסטרס: הפורנו יכול להיראות כאמצעי להתמודד עם לחץ וסטרס. היכולת להיכנס לעולם אחר ולהתרפק מלחץ יומיומי עשויה להצליח לאנשים להתמכר לו.

      זוהי רשימה לא סופית של סיבות, ויש גם אנשים שמתמכרים לפורנוגרפיה מסיבות אחרות. ההתמכרות לפורנו יכולה להשפיע בשלל אופנים שליליים על החיים האישיים והיחסים החברתיים של האדם, ולכן חשוב להתמודד עם הבעיה ולחפש תמיכה מתאימה כאשר היא מתגלה.