contact-us

לקבלת ייעוץ עם הצוות המקצועי

לקבלת ייעוץ עם הצוות המקצועי

    היסטוריה של תוכנית 12 הצעדים

    היסטוריה של תוכנית 12 הצעדים

    ביל וילסון נולד בשנת 1895, וגדל אצל סבו וסבתו לאחר ששני הוריו נטשו אותו ואת אחותו בגיל צעיר. כתלמיד לא היה מעוניין בלימודים, אך היה לקפטן של קבוצת הפוטבול בתיכון ונגן כינור ראשי בלהקה.

    את אשתו הכיר בשנת 1913, ומיד לאחר שהתחתן עם לויס יצא להלחם במלחמת העולם הראשונה. כחייל שתה אלכוהול מספר פעמים בודדות, אך היה ברור כי תגובתו למשקה שונה משל אחרים.

    לאחר שירותו הצבאי חזר להתגורר עם אשתו בניו יורק. ביל לא סיים את התואר במשפטים בשל שתייה מוגברת, אך החל לעבוד בבורסה בניו יורק וזכה להצלחה רבה במשך תקופה מסוימת. עם זאת, לאחר זמן מה, האלכוהול העיב על עסקים וביל רכש לעצמו שם רע. 

    בשנת 1933 ביל אושפז ארבע פעמים בבית חולים לאלכוהוליסטים ומכורים, לטיפולו של ד"ר סילקוורת'. התאוריה של הרופא היתה שאלכוהוליזם היא מחלה של הגוף והתודעה: כמיהה- שהיא אלרגיה פיזיולוגית שאיננה מאפשרת לאלכוהוליסט להפסיק לשתות לאחר ששתה את המשקה הראשון, ואובססיה- המחשבה האובססיבית שמאלצת את האלכוהוליסט לשתות את המשקה הראשון.

    וילסון קיווה שתובנה זו תסייע לו, אך לאחר אישפוזים חוזרים ונשנים לבסוף נאמר לו שככל הנראה ימות משתיית אלכוהול, או שיסיים את חייו באשפוז.

    בסוף 1934, ביקר את וילסון חבר ותיק שעימו נהג לשתות- אבי. וילסון הופתע לגלות שאבי היה "יבש" מאלכוהול מספר שבועות בזכות הכוונה של קבוצת אוקספורד האוונגליסטית. וילסון התעניין בקבוצה אך לאחר זמן קצר מצא את עצמו שוב מאושפז לאחר שתייה מופרזת.

    לילה אחד במהלך האשפוז הרביעי, לאחר שחווה דילוזיות והזיות מהאלכוהול, וילסון עבר חוויה נוספת. הוא כינה את החוויה "אור לבן", התעוררות רוחנית שבעקבותיה הפסיק לשתות אלכוהול. מוקדם יותר באותו הערב, חברו אבי ניסה לשכנע אותו למסור את חייו להשגחת אלוהים שישחרר אותו מהצורך לשתות אלכוהול. 

    לדברי וילסון, כששכב במיטה מדוכא ומיואש, נשמתו זעקה "אעשה הכל, הכל! אם קיים אלוהים, שיחשוף את עצמו". מיד לאחר מכן חש את האור הבוהק, תחושת אקסטזה, ושלווה חדשה. עד סוף חייו לא לגם שוב אלכוהול.

    וילסון הצטרף לקבוצת אוקספורד וניסה לעזור לאלכוהוליסטים נוספים, אך הצליח רק להישאר יבש בעצמו. במהלך נסיעת עסקים כושלת באוהיו, וילסון התפתה לשתות שוב והחליט שעל מנת להישאר יבש עליו לעזור לאלכוהוליסט נוסף. הוא חייג לכמרים בסביבה וביקש לפגוש אלכוהוליסט חסר תקנה. נקבעה לו פגישה עם ד"ר בוב סמית', שהסכים לפגוש אותו ל- 15 דקות בלבד.

    וילסון נסע לביתו של ד"ר בוב ב- 12.5.1935, ושיחה של רבע שעה הפכה לפגישה של שש שעות, במהלכן אף אחד מהם לא חשב על אלכוהול. ביל סיפר לבוב על חוויותיו כאלכוהוליסט, בוב הרגיש הזדהות, ושיתף גם הוא. זו למעשה הייתה פגישת ה- AA הראשונה בעולם.

    בשנת 1938, לאחר שכ- 100 אנשים החלימו מאלכוהוליזם באמצעות פגישות AA, החברותא החליטה לשווק את התוכנית להחלמה באמצעות כתיבת ספר על איך הם עשו זאת. ביל וילסון היה הכותב הראשי. כך נכתב הספר הגדול של אלכוהוליסטים אנונימיים, שם נחשפה תוכנית 12 הצעדים להחלמה.

    במהלך השנים התוכנית התפשטה לכל תחומי החיים וקיימות למעלה מ- 60 חברותות שונות של תוכנית 12 הצעדים. מוערך כי למעלה מ- 20 מיליון אנשים החלימו ומחלימים מבעיות חיים שונות ברחבי העולם. התוכנית תורגמה ללמעלה מ- 70 שפות, והספר הגדול הוא בין הספרים הנמכרים בעולם. עיתון הטיים מגזין בחר בוילסון כאחד מ- 100 האנשים המשפיעים ביותר במאה הקודמת.

    לקבלת ייעוץ עם הצוות המקצועי

    לקבלת ייעוץ עם הצוות המקצועי

      למאמרים נוספים

      post-image
      מרכז גמילה פתוח מול מרכז גמילה סגור

      מרכזי גמילה מסמים ואלכוהול מהווים מקום מפלט ותמיכה לאנשים המתמודדים עם התמכרויות. קיימים שני סוגים...

      המשך קריאה
      post-image
      טיפול קבוצתי

      הכוח שבטיפול קבוצתי במרכזי גמילה מבוא: חשיבות הטיפול הקבוצתי בעולם שבו התמודדות עם התמכרויות הופכת לאתגר משמעותי...

      המשך קריאה
      post-image
      גבולות במרכז גמילה כביטוי לאהבה

      גבולות במרכז גמילה- כביטוי לאהבה גבולות הם קווים שמגדירים את ההתנהגויות, הרגשות והמחשבות שאנו מוכנים לקבל...

      המשך קריאה